Pod skrzydłami feniksa
PROJEKT: POD SKRZYDŁAMI FENIKSA – BEZPIECZNA I PRZYJAZNA SZKOŁA
Od stycznia 2015 r. Fundacja Na Rzecz Przeciwdziałania Przemocy FENIKS przyłącza się do realizacji zadań w ramach Rządowego Programu na lata 2014-2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła.”, który zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów wszedł w życie 28 lipca 2014 r. i zobowiązał wszystkie szkoły w Polsce do realizacji jego zapisów.
W ramach projektu Fundacja na Rzecz Przeciwdziałania Przemocy Feniks pokrywa 25 % kosztów związanych z opracowywaniem dokumentów strategicznych szkoły, szkoleń dla kadry pedagogicznej i rodziców oraz zajęć dla dzieci i młodzieży.
W ramach działalności statutowej Fundacja Na Rzecz Przeciwdziałania Przemocy FENIKS przyłącza się do działań w ramach Celu szczegółowego nr 1 Programu:
„Kreowanie zdrowego, bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkoły”
oraz Celu szczegółowego nr 2 Programu:
„Zapobieganie problemom i zachowaniom problemowym dzieci i młodzieży”
Zgodnie z rekomendacjami Ministerstwa Edukacji Narodowej :
- W ramach w zakresie: „Kreowania zdrowego, bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkoły/placówki” w ramach celu szczegółowego nr 2 Rządowego programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła”
Dla uczniów proponujemy:
– prowadzenie zajęć integrujących w klasach, praca zespołowa, – upowszechnianie idei akceptacji różnorodności.
– upowszechnianie programów edukacyjnych i działań alternatywnych do zachowań ryzykownych, rozwijających umiejętności społeczne uczniów.
Dla nauczycieli proponujemy pomoc w doskonaleniu kompetencji w zakresie:
– budowania pozytywnych relacji z uczniami i rodzicami,
– udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
– bezpiecznego funkcjonowania w szkole uczniów, wychowanków oraz prowadzenie edukacji w tym zakresie,
Dla rodziców proponujemy współpracę w zakresie:
– Doskonalenia kompetencji wychowawczych.
- W ramach zadania nr 1 w zakresie: Profilaktyki agresji i przemocy, w tym cyberprzemocy w ramach celu szczegółowego nr 2 Rządowego programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła”
Szkole oferujemy pomoc w zakresie:
- Opracowanie zbioru zasad, reguł, oczekiwań dotyczących zachowania w szkole i konsekwencji ich nieprzestrzegania – we współpracy z uczniami i ich rodzicami,
- Procedury reagowania w sytuacjach kryzysowych,
- Opracowanie zasad współpracy z policją lub strażą miejską w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w szkole i na terenie szkoły.
Dla uczniów oferujemy pomoc w zakresie:
- Edukacji prawne uczniów nt. konsekwencji stosowania różnych form przemocy,
- Warsztatów w obszarze rozwiązywanie konfliktów, mediacji, negocjacji, w tym programów
profilaktyki wskazującej dla uczniów z utrwalonymi zachowaniami agresywnymi.
Dla Nauczycieli/wychowawców/rodziców/opiekunów oferujemy pomoc w zakresie:
– Podnoszenia wiedzy, umiejętności dotyczących podejmowania właściwych/konstruktywnych
zachowań w sytuacjach agresji, przemocy, aby nie utrwalać zachowań nieakceptowanych,
– Organizacji warsztatów dotyczących Szkolnych Interwencji Profilaktycznych,
– Edukacji prawnej w zakresie postępowania w sprawach nieletnich, prawa rodzinnego, zapisów kodeku karnego oraz innych aktów prawnych dotyczących w/w obszaru.
- W ramach zadania nr 4 w zakresie: Rozwiązywanie kryzysów rozwojowych i życiowych uczniów i wychowanków m.in. związanych z zaniedbywaniem dzieci, a także przemocą w rodzinie w ramach celu szczegółowego nr 2 Rządowego programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła”
Szkole oferujemy pomoc w zakresie:
- Uwzględniania tematyki przeciwdziałania przemocy w działalności szkoły i placówki
Dla uczniów oferujemy pomoc w zakresie:
- Udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej
- Działań informacyjno-edukacyjnych w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie wobec dzieci
- Treningów i warsztatów uczenia wartości szacunku do siebie i innych ze szczególnym naciskiem na kształtowania postaw szacunku chłopców do dziewcząt (dla chłopców) oraz poszanowania swojej wartości i stawiania granic (dla dziewcząt)
Dla Nauczycieli/wychowawców/rodziców/opiekunów oferujemy pomoc w zakresie:
- Doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie udzielania pomocy uczniom w z problemami rozwojowymi i życiowymi.
- Doskonalenia kompetencji wychowawczych rodziców poprzez treningi umiejętności wychowawczych.
- Doskonalenia kompetencji nauczycieli oraz dyrektorów szkół w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie i stosowania procedury „Niebieskie Karty”.
- Opracowania dla rodziców i opiekunów materiałów informacyjnych i edukacyjnych na tematy związane z kryzysami rozwojowymi i życiowymi dzieci i młodzieży.
- Udziału w pracach Zespołów Interdyscyplinarnych i Grup Roboczych w ramach obowiązków służbowych lub zawodowych.
- Uwzględniania tematyki przeciwdziałania przemocy w rodzinie w działalności szkoły i placówek
Przykładowe działania podejmowane w ramach projektu:Pod skrzydłami Feniksa – Bezpieczna i przyjazna szkoła:
|
|||
Opis działania | Cena regularna | Cena w ramach projektu:„Pod skrzydłami Feniksa” | |
Opracowanie dokumentów strategicznych szkoły np. procedury interwencyjne, programy wewnątrzszkolne itp. | Od 600 do 1000 PLN | Od 450 do 750 PLN | |
Szkoleniadla Rady Pedagogicznej i rodziców | do 3 godzin | 400 PLN | 300 PLN |
do 5 godzin | 600 PLN | 450 PLN | |
do 8 godzin | 800 PLN | 600 PLN | |
weekendowe 16 godzin | 1600 PLN | 1200 PLN | |
weekendowe 25 godzin | 2400 PLN | 1800 PLN | |
Zajęcia dla uczniów | do 6 godzin lekcyjnych dziennie(np. 2 grupy x 3 h lekcyjne) | 80 PLN/h | 60 PLN/h |
do 8 godzin lekcyjnych dziennie(np. 2 grupy x 4 h lekcyjne) | 72 PLN/h | 54 PLN/h | |
Od 9 godzin lekcyjnych dziennie(np. 3 grupy x 3 h lekcyjne) | 64 PLN/h | 48 PLN/h |
Zainteresowane szkoły prosimy o kontakt mailowy lub telefoniczny z Fundacją FENIKS.
Wszystkie działania proponowane przez Fundację Feniks mają na celu pomoc w spełnianiu przez szkołę Standarów rekomendowanych przez MEN
Standard I – Placówka ustanowiła i wprowadziła w życie Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem i zapewnienia im bezpieczeństwa.
- Placówka posiada dokument Polityki ochrony dzieci, który uwzględnia:
– procedury zgłaszania podejrzeń oraz podejmowania interwencji, które określają krok po kroku, jakie działanie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony
osób obcych, członków rodziny, personelu placówki oraz rówieśników,
– zasady ochrony danych osobowych dziecka, które określają sposób przechowywania i udostępniania informacji o dziecku,
– zasady dostępu dzieci do internetu oraz ochrony dzieci przed szkodliwymi treściami w internecie,
– zasady bezpiecznych relacji personel placówki – dziecko, określające jakie zachowania są niedozwolone w kontakcie z dzieckiem.
- Cały personel placówki, w tym wolontariusze oraz praktykanci, znają treść dokumentu Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
- Zapisy zawarte w dokumencie Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem obowiązują wszystkich członków personelu placówki, w tym wolontariuszy oraz praktykantów.
- Dyrekcja placówki wyznaczyła osobę/y odpowiedzialną/e za monitoring realizacji Polityki ochrony dzieci i jej rola oraz zadania są jasno określone.
- W placówce jest wyznaczona osoba odpowiedzialna za monitoring bezpieczeństwa sieci komputerowej.
Standard II. Placówka monitoruje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci.
- Rekrutacja pracowników w placówce odbywa się według zasad, które obejmują m. in. ocenę przygotowania kandydatów do pracy z dziećmi oraz sprawdzenie ich referencji.
- Placówka uzyskała informacje z Krajowego Rejestru Karnego o pracownikach (gdy jest to dozwolone przepisami obowiązującego prawa).
- Wszyscy pracownicy, w tym wolontariusze i stażyści, złożyli oświadczenia dotyczące niekaralności lub toczących się wobec nich postępowań karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego –
w przypadkach, gdy prawo nie zezwala na pozyskanie informacji z Krajowego Rejestru Karnego.
Standard III. Placówka zapewnia swoim pracownikom edukację w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia.
- Rozpoczynając pracę w placówce wszyscy członkowie personelu, w tym wolontariusze, stażyści oraz praktykanci przechodzą szkolenie w zakresie ochrony dzieci obejmujące zapoznanie z obowiązującą w placówce Polityką ochrony dzieci.
- Wszyscy członkowie personelu placówki zostali przeszkoleni w zakresie symptomów krzywdzenia dzieci.
- Wszyscy członkowie personelu placówki zostali przeszkoleni w zakresie odpowiedzialności prawnej pracowników placówki, zobowiązanych do podejmowania interwencji.
- Wszyscy członkowie personelu placówki zostali przeszkoleni w zakresie procedury „Niebieskie Karty”.
- Pracownicy placówki mają łatwy dostęp do danych kontaktowych lokalnych placówek, które zajmują się ochroną dzieci oraz zapewniają pomoc w nagłych wypadkach (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia).
- Przynajmniej jeden pedagog/nauczyciel/opiekun został przeszkolony w zakresie metod i narzędzi edukacji dzieci w obszarze ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem oraz bezpieczeństwa w sieci
i dysponuje scenariuszami zajęć oraz materiałami edukacyjnymi dla dzieci.
- Wychowawcy klas zostali przeszkoleni w zakresie zjawiska przemocy rówieśniczej oraz metod i narzędzi działań profilaktycznych oraz interwencyjnych.
Standard IV. Placówka oferuje rodzicom edukację w zakresie wychowania dzieci bez przemocy oraz ochrony ich przed przemocą i wykorzystywaniem.
- W placówce znajduje się tablica dla rodziców, na której zamieszczane są przydatne informacje na temat:
– wychowania dzieci bez przemocy,
– ochrony dzieci przed przemocą i wykorzystywaniem,
– zagrożeń bezpieczeństwa dziecka w internecie, ratingu gier komputerowych,
– możliwości podnoszenia umiejętności wychowawczych,
– danych kontaktowych placówek zapewniających pomoc i opiekę w trudnych sytuacjach życiowych.
- Wszyscy rodzice zostali zapoznani z obowiązującą w placówce Polityką ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Standard V. Placówka oferuje dzieciom edukację w zakresie praw dziecka oraz ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem.
- W każdej klasie odbyły się zajęcia na temat praw dziecka, ochrony przed przemocą oraz wykorzystywaniem lub są one wpisane w roczny plan pracy każdej klasy.
- W każdej klasie odbyły się zajęcia z zakresu profilaktyki przemocy rówieśniczej lub są one wpisane w roczny plan pracy klasy.
- W każdej klasie dzieci zostały poinformowane do kogo mają się zgłosić po pomoc i radę w przypadku krzywdzenia lub wykorzystywania.
- W każdej klasie odbyły się zajęcia na temat zagrożeń bezpieczeństwa dzieci w Internecie lub są one wpisane w roczny plan pracy klasy.
- W szkole dostępne są dla dzieci materiały edukacyjne w zakresie: praw dziecka oraz ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem seksualnym oraz zasad bezpieczeństwa w Internecie.
- W szkole wyeksponowane są informacje dla dzieci nt. możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.
Standard VI – Placówka monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi zasadami ochrony dzieci.
- Przyjęte zasady i realizowane praktyki ochrony dzieci są weryfikowane – przynajmniej raz na rok.
2. W ramach monitoringu zasad i praktyk ochrony dzieci szkoła/organizacja konsultuje się z ich rodzicami/opiekunami oraz dzieć